Dag 33

10 september 2017 - Santiago de Compostela, Spanje

Vandaag wederom een beetje uitgeslapen, de druk is met de eindstreep in het zicht van de ketel. Bart en Frits hebben slecht geslapen, het was met al het gesnurk op de kamer een onrustige nacht. Nu nog circa 80 km en dan zijn we in Santiago de Compostela. Voordat we gaan fietsen drinken we in het hostel eerst nog een bak koffie. Buiten is het mistig, ook dat hebben we niet eerder mee gemaakt. We waren direct op de goede weg. De laatste fietsdag zou volgens Ton Bos nog een pittige worden. We wachten het wel af wat de dag ons gaat brengen. Het was bepaald niet vlak onderweg en inderdaad waren het pittige klimmetjes. Het eerste deel van de route reden we over een drukke weg, niet echt lekker. We hebben na een klein uur een pauze ingelast voor het ontbijt. We zaten op een rust plaats tegenover een villa waar de waakhonden en ganzen behoorlijk te keer gingen. Daarna onze reis vervolgd. Gelukkig nu over rustige binnenwegen. Een mooie bijkomstigheid hiervan is dat je het fruit langs de weg voor het grijpen heb. Druiven, appels het zag er allemaal lekker uit. Tussendoor druiven en appels geplukt. We kwamen inmiddels steeds dichter bij de eindstreep, nog even een bakkie koffie op het terras terwijl Frits de lokale hoogmis bezocht. We moesten nog ongeveer 35 km. Klimmen, dalen, klimmen dalen het ging maar door. Op een bepaald moment waren we weer toe aan een pauze. We kwamen voorbij een plein waar een gezellig dorpsfeest plaats vond. Wij stoppen en op een bankje onze lunch spullen uitgestald. Toen gebeurde er iets moois namelijk we werden uitgenodigd bij het dorpsfeest aan te schuiven. Dat sloegen wij natuurlijk niet af. Geweldig we kregen heerlijke vis, rode, witte wijn en brood voorgeschoteld. Bijna niemand sprak Engels echter met handen en voeten konden we goed laten blijken dat wij ze zeer dankbaar waren.   We zaten de vis naar binnen te werken of we in geen weken meer hadden gegeten. Met de wijn liep het bijna uit de klauw. We moesten nog circa 20 km, als dat maar goed gaat. Op een gegeven moment vonden we dat we moesten gaan. We hebben de dorpsbewoners bedankt en bij wijze van ereronde reden we het pleintje af. De Hollanders werden onder een staande ovatie uitgezwaaid. Een mooiere eindrit hadden we ons niet kunnen wensen. Geweldig wat een prachtige ervaring en zeer gastvrije Spanjaarden. Met een aantal glazen wijn achter de kiezen hebben we het laatste stukje van de tocht (20 km) vervolgd. Dat bleek ook nog erg pittig, klimmetjes van 9% we moesten ze gewoon over. Na circa een uur fietsen kwam Santiago in het zicht. Dat was een lekker gevoel. Als kers op de taart nog 1 klim van 10% toen waren we boven.. Yessss we hebben Santiago de Compostela bereikt. Het was bij de port of Santiago erg druk met pelgrims. We hebben eerst alles een beetje aangezien en zijn daarna naar het beroemde plein gegaan. Daar hebben we wat foto's geschoten. Blijkbaar vielen we als pelgrims op. We kregen op het plein een overnachtings plaats aangeboden. De prijs per nacht was niet verkeerd per 3 pers kamer 50 euro.  Johan heeft vooraf met de eigenaar de kamer gekeurd. Het zag er goed uit, we hebben nog 2 euro korting bedongen en besloten gebruik te maken van het aanbod. Daarna onze fietsen gestald, opgefrist en de stad in gegaan om een hapje te eten. We hebben even gezocht en kwamen uiteindelijk bij een Italiaan terecht. Het was lekker en gezellig. Na het eten hebben we onze kamer opgezocht en vervolgens als een blok in slaap gevallen. Vandaag 80 km gefietst, vanaf Giesbeek 2710 km op de teller. Het was een prachtige tocht  met enorm veel ervaringen. Morgen schrijven we een laatste blog. Voor onze volgers alvast dank voor de diverse reacties en jullie belangstelling. Morgen een laatste blog "the day after".

1. Chantal Diks:
    Johan, Frits en Bart,
    Bedankt voor de leuke verhalen en foto's!
    We wachten met smart op het laatste verhaal "the day after"
    Groetjes,
    Chantal en Bernard
  2. Margriet:
    11 september 2017
    Top prestatie mannen! Petje af!
  3. Willem en lidy:
    11 september 2017
    Johan, Bart en Frits. Wat een prestatie. Zonder problemen de eindbestemming gehaald. Nu nog een paar dagen genieten en uitrusten. Zal wel vreemd zijn niet meer onderweg te hoeven gaan. Nog een paar gezellige dagen samen gewenst. Willem en Lidy.
  4. Hettie Van Onna:
    11 september 2017
    Johan, Frits en Bart. Wat een topprestatie! Super trots kunnen jullie zijn! Wij hebben ook genoten van jullie verhalen, heerlijk om iedere dag savonds lekker jullie verhaal te lezen en de foto's te zien. Nu nog 1 dagje van de rust genieten!Voor woensdag een goede reis terug! Fijn om bruurke weer te zien na 5 weken! En als 59 jarige gegaan, en als zestiger terug! Goede reis terug ! Gelukkig niet meer fietsend! Lieve groet, Hettie en Piet!
  5. Rob:
    11 september 2017
    Gefeliciteerd met het behalen van het einddoel en jullie mooie reis. Genoten van de blog en foto's. Gelukkig heb ik nog wat jaren tegoed voordat een dergelijke reis gepland kan worden. Keertje naar de Noordkaap?
  6. Jan vd Koning:
    Fantastisch mannen.Gefeliciteerd
    Een heel mooie prestatie.De laatste dag nog bijna bezweken aan de zwakheden van wijn en spelen maar tocht goed volbracht.
    Zoveel kilometers dat moet toch wel aan de condities en de missie van het Pelgrim
    gevoel liggen denk ik. Ha ha .
    Geniet er samen nog van en het zal een prachtige herinnering blijven.
    We horen wel een keer de verdere verhalen.Goede reis terug.
    Gr Jan van de Koning.
  7. Joop Baars:
    11 september 2017
    Mannen, gefeliciteerd. Prachtige verhalen en ervaringen. Mooie foto's.
    Hoop dat jullie een seizoensafsluitingsdatum vaststellen en dan, samen met en voor de thuisgebleven Hofrijders een gezellige presentatie verzorgen.
    Groetjes Joop
  8. Ellen en Huub:
    Hoi Johan,Frits en Bart,
    Wij zijn trots op jullie. Wat een prestatie. We hebben genoten van jullie reisverslag. Geniet er nog maar van en een goede terugreis.
  9. Dik Bril:
    12 september 2017
    Proficiat mannen. Goede terugreis.
  10. Rene v Katwijk:
    12 september 2017
    Mannen wat een geweldige rit en ervaring. Kanjers om dit te bereiken.
    Gefeliciteerd. Bedankt voor de verslagen, heerlijk om te lezen
  11. Jp:
    12 september 2017
    gefeliciteerd met deze prestatie! goed man!
  12. Johannes:
    12 september 2017
    klasse heren... lekker genieten van de heerlijke ervaring... en dankvoor het meegenieten.