Dag 34 The day after

11 september 2017 - Santiago de Compostela, Spanje

Ondanks dat we niet meer de fiets op hoefde waren we vanmorgen 8.00 uur wakker. Tegen 8.45 uur zijn we opgestaan. Dit keer hadden we een eigen kamer maar was het slapen voor Bart en Johan niet ideaal. Zij lagen samen in een twee persoons bed wat erg smal uitviel, voor een jong stel prima. We hebben lekker gedoucht en hebben inkopen gedaan voor het ontbijt. Dit keer een ontbijt met een gebakken ei, heerlijk dat was even geleden. Na het ontbijt zijn we het oude centrum van Santiago in gegaan, inmiddels hadden we onze Mongoolse fiets vriendin ook weer getroffen. We zijn eerst naar de huiskamer voor de pelgrims gegaan. Dat was een tegenvaller namelijk er stond een hele rij met pelgrims om een certificaat in ontvangst te nemen. Wij hadden geen zin om uren te wachten en zijn maar weer vertrokken, dinsdag een nieuwe poging wagen en anders maar niet. Vervolgens wilde wij de kathedraal bezoeken, ook hier weer enorm lange wachtrijen. Besloten eerst maar een bak koffie te gaan drinken. Ook nu zat het niet mee, de koffie was bar slecht, Frits liet hem dit keer staan. Na wat lopen slenteren hebben we besloten alvast te gaan kijken waar we onze fietsen voor transport naar Nederland kunnen aanbieden. Dit was bij hotel Mexico in het wat modernere stadscentrum van Santiago. Helaas was er van de transporteur niemand aanwezig, tussen 15.00 uur en 18.00 uur zou er iemand aanwezig zijn om de fietsen incl. bagage in ontvangst te nemen. Wij zijn terug gelopen naar onze kamer en hebben de spullen ingepakt. Hoofdzakelijk de vuile was gaat als handbagage mee het vliegtuig in, de rest in de fietstassen welke samen met de fiets per vrachtwagen naar Nederland wordt gebracht. Om 15.30 stonden we voor hotel Mexico. De persoon voor ontvangst heeft de garage onder het hotel geopend. We hebben de fietsen gestald, gelabeld en de bagage in aparte dozen gepakt. Om reden dat we de fietsen op 1 adres laten afleveren hoefde we geen bagage kosten te betalen. Dat was onze eerste meevaller vandaag, circa 180 euro samen. We hebben dit direct gevierd door op een dichtstbijzijnde terras een drankje te nemen. Om 19.30 uur was er een dienst in de kathedraal, als echte pelgrims hebben we besloten hier aan deel te nemen. De kathedraal zat goed vol, het was een dienst van een klein uur. De ceremonie met het bekende wierrookvat zou afhankelijk van de collecte opbrengst worden uitgevoerd. En ja daar kwamen de sterke misdienaars welke het wierookvat in beweging brachten. Dit was een indrukwekkend moment, zie filmpje. Na de dienst hadden we zin in een hapje, dit keer besloten tapa's te gaan eten. Het was heerlijk een diversiteit aan kleine hapjes met een goed glas wijn. We hadden nog zin in een dessert echter dat ging niet lukken. Het restaurant wat we bezochten had een alles of niets beleid, helaas. Op het grote plein voor de kathedraal speelde een typisch Spaans orkestje. De mannen in klederdracht waren top muzikanten  en wisten het publiek goed te vermaken (zie filmpje). Daarna zijn we terug gegaan naar onze kamer waar we in de keuken nog een afzakkertje hebben genomen. Hier werden we door onze Mongoolse fiets vriendin verrast namelijk zij kwam ons een klein presentje brengen, als dank voor onze gezelligheid en dat ze een paar dagen met ons mocht optrekken. Het was 24.00 uur, tijd om naar bed te gaan. Morgen een nieuwe dag, voor onze volgers ook dinsdag wordt er een reisverslag gepost.

1. Johannes:
    12 september 2017