Dag 35 ons laatste reisverslag

12 september 2017 - Santiago de Compostela, Spanje

Dit is het laatste blog van onze mooie reis naar Santiago. Dit keer geen verhaal maar een opsomming van bijzondere momenten tijdens onze reis.
De zegening in de St Martinuskerk Giesbeek en de aanwezigheid van familie en vrienden.
Het vertrek vanuit Westervoort.
De ontmoeting met de actrice uit Toren C.
De gratis pruimen van de fruitboer.
Met de eerste regenbui de lekke tent van Frits.
De 60e verjaardag van Johan.
De enorme regen, nattigheid in de Ardennen.
Het bezoek aan camping Oranje in Belgie.
Windkracht 5 in Noord Frankrijk.
Nationale feestdag Frankrijk, de manschappen kantine die ons redding bracht
Bij aankomst op de camping in Vezelay van een oud pelgrim uit Friesland een biertje aangeboden krijgen.
Het bericht van de Limburgse politie dat het paspoort van Frits was terug gevonden.
Voor het eerst bij de nonnen (refugio Bernadette) in Nevers geslapen.
Camping aan rivier waar een kampeerder met een soort skelter van hout onderweg was.
Een man die we eerder de weg hadden gevraagd ons het snoertje van de tomtom met de auto na bracht, deze hadden we blijkbaar verloren.
Van een mevrouw langs de weg heerlijke nectarines krijgen.
Enorm stijle klim 12% om de camping in Sarlat te bereiken.
De enorm afgelegen dorpjes in de Dordogne  waar de bewoners zorgeloosheid uitstralen.
De enige rustdag aan de rivier de Dordogne.
We Bart hebben opgehaald vanaf het vliegveld Bergerac.
De overheerlijke druiven en pruimen die we onderweg voor het pakken hadden.
De zes gratis flessen bronwater van een aardige dame, eigenaresse kiosk.
Het enorm gastvrije ontvangst op camping Coté de Fumel (Doesburger Rien) en het overheerlijke eten.
Het eerste pech gevalletje defecte spaak van Frits zijn fiets, die we zelf binnen 15 minuten hebben vervangen.
De mooie vlakke etappes langs de kanalen.
De snelle oplossing n.a.v. maagproblemen Frits, na het telefonische advies van Livia en het kort daarop vinden van een apotheek met de juiste medicatie.
Op een snikhete dag met veel steile hellingen voor het eerst sangria gedronken op een lokale kermis.
De overnachting bij de meubelmaker.
De klim vanaf St Jean Pied de Port de Pyreneeën over.
De overnachting in de kerkers van de refugio Ronchesvalles.
Het tweede pech gevalletje, de gebroken ketting van Bart die binnen een half uur was gerepareerd.
De vele wandelende pelgrims van diverse nationaliteiten, buon camino.
De kennismaking met eenzame Ruud in Burgos.
De overnachting bij de Hongaarse pastor.
De eerste ontmoeting met de Mongoolse fiets vriendin.
Het regelmatig onderweg treffen van andere fietsende Nederlanders.
Het derde pech gevalletje, Johan zijn achterband vervangen.
Dat Frits ondanks een stuurfout ongeschonden uit de greppel kroop.
Op de laatste fietsdag uitgenodigd worden bij een dorpsfeest met vis, wijn, brood rijkelijk aanwezig en ovatie bij vertrek.
De aankomst in Santiago de Compostela.
Het bijwonen van de kerkdienst met als hoogtepunt het slingerende wierrookvat.
Wij de reis zonder noemenswaardige blessures hebben volbracht.
De reis volgens plan is verlopen.
Wij vanaf Giesbeek, Arnhem totaal 2710 km hebben gefietst.
Wij gemiddeld per dag excl. de rustdag 85 km hebben gefietst.
Wij 32000 hoogtemeters hebben gemaakt.
Wij bij de langste etappe 125 km hebben gefietst.
Dit was echt ons laatste blog.
Wij bedanken alle volgers voor de belangstelling en de leuke en positieve reacties.
Wij hebben er enorm van genoten.
Wij sluiten af met de volgende mooie toepasselijke tekst.
Vanaf hier zal ik terugkeren naar het gewone leven van alledag, niet gewoon meer na al wat ik ervaren heb en als rijkdom opgeslagen in de weg die ik zelf ben.

Met vriendelijke groet,
Frits, Bart en Johan

1. Chantal Diks:
    12 september 2017
    Wat een geweldige ervaring! Dit nemen ze jullie niet meer af! En jullie hebben er een super verslag van gemaakt was erg leuk om te lezen. Groetjes, Chantal
  2. Ton Diny:
    12 september 2017
    Zo als gelezen een pracht Camino gedaan, proficiat en nu er heerlijk van genieten, en onthoud het laatste gedichtje, want zo is het dat hebben wij met z'n tweetjes ook gedaan.
    Tot gauw.
    Ton Diny, ex caminogangers
  3. Johannes:
    13 september 2017
    Jofriba, wat hebben we genoten van de verhalen. De eerste weken zonder verslag was een kwelling van nieuwsgierigheid, maar dat is meer dan goed gemaakt in het vervolg. Als liefhebber van deze tochten, krijg verhoogde hartslag als er weer een bericht op de portal stond... stroomt het bloed sneller bij het lezen van het verslag, en bij het aanklikken van de foto's, komt het genot... jawel...het is en blijft heerlijk dat reizen op de fiets. Tot snel, bon camino, bravo, hulde.
  4. Ans Szoltek:
    13 september 2017
    Jofriba, boeiende weergave van deze bijzondere tocht. Met plezier gelezen.
    Mooie prestatie.
  5. Arnold en Gerry:
    13 september 2017
    Topprestatie mannen, maar vooral een heel bijzondere ervaring die jullie altijd bij zal blijven. Nu afkicken van de Sangria 😜

Tot snel in Gies, Arnold en Gerry
  6. Joop Baars:
    13 september 2017
    Kan niet wachten om de verhalen uit jullie mond te horen Mag best een beetje aangedikt worden. Hebben jullie wel verdient.

Goeie reis naar huus.