Dag 25

2 september 2017 - Belorado, Spanje

Gisteravond het centrum van Logrono in geweest. Het was vrijdagavond en gezellig druk met veel Spanjaarden op straat. We hebben de kathedraal van buiten bekeken de nodige foto's gemaakt en zijn toen op zoek gegaan naar een goed restaurant. Die waren er in overvloed, vooral tapa's en nog eens tapa's. Wat ons opviel dat de Spanjaarden veelal in de tapa restaurants staand eten. Het lijkt op een vrijdagavond borrel met een kleine hap. We hebben na wat slenteren, zoeken uiteindelijk een restaurant gevonden. Alles was volgens de gastheer geweldig maar dat viel volgens Frits een beetje tegen. Bart en Johan wilde nog even van het nachtleven genieten maar helaas had Frits de knollen op en besloten we terug te gaan naar de refugio. Nu weer terug naar de dag van vandaag. Ontbijt in de refugio genoten en om 9 uur zaten we op de fiets. Zoals eerder gemeld valt het niet mee de route vanuit de grote stad weer op te pakken. Op een bepaald moment reden we op een soort van autobaan, dat kon niet goed zijn. Gelukkig kregen we snel een afslag, al dat voorbij razende autoverkeer voelde niet prettig. Na wat rondrijden hadden we de route weer te pakken. Het wordt onderweg steeds drukker met wandelende pelgrims. Eentje valt enorm op nl deze trekt een soort van winkelkarretje voort waarvan de wieltjes inmiddels niet meer draaien. Hij sleept de kar (piepend, schurend over het wegdek) met bananendoos achter zich aan, echt grappig om te zien, de dag ervoor was hij ons ook al opgevallen. Kort na een stuwmeer krijgen we een klim van 1,5 km met percentages tegen 12% dat is flink door stampen. Inmiddels verlaten we de uitlopers van de Pyreneeën en wordt het allemaal wat minder heuvelachtig. De wegen worden minder kronkelig, met name de laatste 50 km waren lange rechte wegen soms zo lang dat je het einde niet kon zien. Ook de wind was ons vandaag goed gezind, we hadden deze vaak achter of van op zij. Na 38 km hebben we zoals gebruikelijk in een supermarkt van alles gekocht. De druiven en pruimen bij de fruit afdeling worden vooraf weer grondig getest. In het naastgelegen park hebben we op een bankje in de zon de lunch genoten. Hier spraken we een Nederlands stel die waren vanuit Maastricht al ruim 70 dagen wandelend onderweg. Daarna onze reis vervolgd naar de beoogde bestemming, dit was nog bijna 60 km fietsen. De draad weer opgepakt we fietsten lekker door af en toe was de routekaart niet helder en moesten we overleggen welke weg we zouden nemen. Na 30 km kregen we zin in een drankje. Op het eerste terras schonk men geen sangria, besloten een ander terras te zoeken. Die hadden we snel gevonden, een kan sangria van 1 liter was snel geleegd. Daarna de laatste 30 km gefietst. Om 18.15 uur kwamen we aan in Belorado bij de lokale VVV  geinformeerd naar een slaapplaats.  De aardige dame van de VVV heeft ons goed geholpen. Twee straatjes verder op hadden we onderdak. Een soort van particulier refugio. Voor 10 euro p/p konden we slapen, 4 euro p/p een ontbijt en een 3 gangen pelgrims maaltijd voor 12 euro p/p. Spanje is lekker goedkoop, dat bevalt ons goed. Vanavond gaan we naar het lokale stadsfeest, we zijn zeer benieuwd. Misschien wel net zo gezellig als dr  Giesbeekse kermis? Dit was het weer voor vandaag. Op de teller vandaag 98 km totaal vanaf Giesbeek gefietst 2212 km.

1. Henk:
    2 september 2017
    Dapper mannen! Ik doe het jullie niet na!
    Maar ik merk wel dat jullie het aangename met het onaangename verenigen. Eerst een kan Sangria en dan pas de eindspurt.
    Zet 'm op en veel
    plezier.