Dag 26

3 september 2017 - Burgos, Spanje

Het was een onrustige nacht, er was feest in het dorp Belrado. Het feesten ging de hele nacht door en was in onze slaapkamer goed hoorbaar. Als klap op de vuurpijl kwam vanmorgen 5.30 uur de fanfare door straat gevolgd door veel dorpelingen (soort van processie). Het was een gezellige boel. Dit keer moesten we vroeg op nl het ontbijt was tussen 6.30 en 7.15 uur beschikbaar, maar goed door die onrustige nacht maakte dat ook niet meer uit. Om 8.15 uur zaten we op de fiets, zo vroeg waren we nog niet eerder gestart. Het was nog onrustig in de straten, aangeschoten jongeren wenste ons bon camino. Kort na het verlaten van Belrado gaan we gelukkig de drukke weg af.  Het is erg koud (13 graden) dus de aanstaande klim kwam goed uit. We worden in een klim van zeker 4 km 7% lekker opgewarmd. Bart zijn fiets begon een rare kraak te vertonen, hier moest even naar gekeken worden. Een inspectie onder de fiets leverde niets op. De kraak blijft, we fietsen gewoon verder. Aanvankelijk dachten we vandaag een vlakke rit te hebben maar dat viel tegen. Diverse klimmetjes en dankzij een navigatie fout van Frits  ook nog 9 km omgereden. We hadden vandaag echt een zondagrit, we waren niet vooruit te branden een beetje pap in de benen. Na 50 km even een terras gepakt. We dachten daar een overheerlijk stuk appelgebak te eten. Helaas het was een stuk aardappel gebak, erg misleidend. Bij de barvrouw voor onderweg en stokbrood besteld. Het volgende misverstand was geboren nl we kregen het stokbrood in partjes geserveerd. De barvrouw uitgelegd dat het stokbrood voor onderweg was. Ze deed niet moeilijk, we kregen een nieuw stokbrood. Besloten vandaag op tijd te stoppen. De eindbestemming voor vandaag is Burgos een vrij grote Spaanse stad. De wind begon behoorlijk aan te trekken. Bart en Johan draaide zoals dat heet kop over kop zo kwam Burgos in het zicht. Voordat we Burgos binnen fietste hebben we in een klein park het stokbrood gegeten. Daarna naar het centrum van Burgos gefietst. Bij aankomst werden we verwelkomd met mooie groene lanen, parkjes, mooie beelden etc. Ook de grote kathedraal was indrukwekkend. Het was zondagmiddag gezellig druk. We hebben  eerst een refugio gezocht, de eerste was nog niet open.  De tweede was raak, een groot refugio met 6 verdiepingen circa 240 bedden (stappel). We hebben gedoucht, de wieler spullen gewassen en daarna het centrum in gegaan. Tijdens het bezoek aan de kathedraal kwam Frits in gesprek met een Nederlanse pelgrim Ruud welke zich zeer eenzaam voelde. Ruud had behoefte aan contact. Hij vroeg of hij met ons op mocht trekken. Een eenzame man ver van huis, wie zegt er dan nee. Op het terras werd het snel saai. Ruud was heel veel aan het zenden. Ruud sprak honderd uit echter en wij haakte inmiddels een beetje af. Tussen door maken we geintjes. Dan het moment om afscheid te nemen we gaan eten. We schudden Ruud de hand en wensen hem nog een goede reis. Dit keer gaan we voor een Pizza. We laten ons verrassen, wordt vervolgd. Vandaag 75 km op de teller waarvan 9 om gereden, met dank aan Frits.
Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Hans Kemper:
    3 september 2017
    Mooie verhalen heren coureurs, blijven zenden, ik lees met veel plezier en bonvoyage
  2. Ton Diny:
    4 september 2017
    Hoi peligrino's het gaat prima met jullie,julie zijn precies op dezelfde dag en ook in dezelfde refugio als wij 3 jaar geleden wel was dit een heel emotionele dag voor ons omdat eerst onze medefietser Afschijt van ons had genomen maar 15 km verder heel erg overstuur weer met ons mee wilde fietsen zo zijn wij en vlak voor Burgos naar een hele steile klim gezaamlijk in de refugio gekomen, de volgende dag is een hele mooie omgeving ga er van genieten.
    Bon Camino
  3. Johannes:
    4 september 2017
    haha, die verhalen... prachtig. Met die Ruud... hahaha echt iets voor Johan... Schitterend. veel plezier, dan hebben wij het ook...
    Mooie foto's ook...
  4. Henk:
    4 september 2017
    Mooi mannen. Gisteren pap in de benen en vandaag weer de raggende mannen.
  5. Anitavanmarle:
    5 september 2017
    Prachtig verhaal, tja sommige mensen zijn gewoon niet te doen om naar te luisteren. Goede reis we gaan nog een paar dagen mee met jullie in gedachten. Leuk!!! Genieten!!! Anita