Dag 28

5 september 2017 - Mansilla de las Mulas, Spanje

Vannacht lekker geslapen in een hotel centrum Carrion de Condos. We zijn 7.00 uur opgestaan spullen gepakt, fietsen naar beneden gesjouwd alles weer aan de fiets gehangen en eerst een bak koffie op het terras gescoord. Het zonnetje scheen lekker en het was gelukkig niet meer zo koud als voorgaande morgens. We hebben zoals gebruikelijk een supermarkt gezocht en daar de nodige spullen voor het ontbijt ingeslagen. Daarna een plekje in de zon gezocht en daar het ontbijt genuttigd. En ja hoor wie kwamen we weer tegen eenzame Ruud. Hij had er al 20 km op zitten. Ook onze Haagse Harries troffen we daar. Om 9.15 uur zaten we op de fiets, dit keer hadden we de shirts met lange mouwen al uit. Ook de wandelende pelgrims waren al weer onderweg. Bon Camino, Bon Camino je kunt het de hele dag blijven zeggen, op een bepaald moment ben je er wel klaar mee. Ook vandaag geen spannende klimmetjes. De eerste 5 km reden we over een weg welke werd gerepareerd, het asfalt kleefde aan onze banden. Daarna kwamen we op een grindpad van circa 10 km lang. Halverwege dit grindpad reed Johan lek. Dat was balen, eerst een schaduw plekje zoeken voor de reparatie..Een lekke band is op zich niet spannend maar nu met een vol gepakte fiets is dit andere koek. Het lek is snel gevonden, blijkbaar heeft een scherpe steen de buitenband beschadigd en het lek veroorzaakt. Bart en Johan hebben de band geplakt. Na circa half uur zaten we weer op de fiets. Helaas van korte duur, Johan had weer een leegloper. Shit weer de zooi van de fiets afhalen. Na onderzoek bleek dat de plakker niet goed had gehecht. Frits had ons nog gewaarschuwd maar die jonge gasten (Johan en Bart) willen niet luisteren. Nu besloten een nieuwe binnenband te leggen en op de plaats van de beschadigde buitenband extra bescherming aan te brengen. De band goed hard opgepompt en de weg vervolgd. Nu ging het gelukkig wel goed. Door het gedoe met de lekke band hebben we zeker een uur vertraging opgelopen. Om 13.00 uur hadden we 43 km gefietst, tijd voor een terras. Het was lekker koel onder de platanen bomen. Een biertje, sangria en koffie ging er goed in. Na de stop gekeken waar we eind van de middag terecht zouden komen. Nog circa 40 km te gaan vonden we voor vandaag genoeg. Het was inmiddels goed warm geworden. Nog even met onze Haagse vrinden op de foto aansluitend een kort bezoekje bij de historische kerk gebracht toen de reis vervolgd. Het landschap zag er droog uit, grote akkers met niets erop. De akkers veelal oranje rood gekleurd zover je kunt zien, ook Spanje is enorm uitgestrekt. De wind begon de kop op te steken maar het was redelijk vlak dus goed te doen. Tegen 16.00 uur arriveerden we in Mansilla de las Mulas9. We fietsten wat straatjes door en vonden vrij snel een refugio. Het zag er heerlijk relaxt uit. Een kleine binnenplaats waar je zelf je potje mag koken. Vandaag een soort van kliekjes dag, etenswaar die we al dagen meeslepen gaan we vanavond klaar maken. Dat scheelt morgen weer wat gewicht. Tussendoor wat boodschappen gedaan en een drankje op het terras genomen. Onze dag was ondanks de lekke banden zeker geslaagd. Het einde komt in zicht. Vandaag 78 km gefietst en we hebben nog ongeveer 360 km te gaan. We houden jullie op de hoogte.