Dag 29

6 september 2017 - Hospital de Órbigo, Spanje

Op de binnenplaats van de refugio was het gisteravond nog gezellig druk. Allerlei nationaliteiten aan het eten. Dit keer was er een irritante Nederlander aanwezig, een vreemde snuiter die in gezelschap was van een stel jongelui (Duitsers). Vanmorgen bij het opstaan kwamen we er achter dat hij ook bij ons op de kamer lag. Hij sneerde ons toe de mond te houden, een heel apart mannetje. Vanmorgen de laatste restjes brood in de refugio opgemaakt, helaas hadden andere pelgrims onze kaas, wijn, toetjes uit de koelkast mee genomen, dat hadden we nog niet eerder mee gemaakt. Kort voor het vertrek kwam een vriendelijke vrouw door ons straatje ze wenste ons bon camino. Wij natuurlijk bon camino terug wensen. Oh zegt ze jullie zijn Nederlanders, even gezellig met de Tukker bijgepraat, ze had het accent van Ilse de Lange, heel grappig. Uiteindelijk weg gefietst, wederom een klein beetje om voordat we op de route zaten. Via vrij vlakke wegen waren we rond 11.00 uur in de mooie plaats Leon. We hadden er toen een kleine 30 km op zitten. Eerst bij de Lidl boodschappen gedaan, daarna de stad Leon bezocht. Het was er gezellig druk. Voor het toeristen bureau nabij de kathedraal hebben we op een bankje de lunch genoten. En wie komt daar aan fietsen, onze Ruud. Hij blijft ons maar achtervolgen. We hebben een kort praatje gemaakt en Ruud ging snel weer verder. Wij hebben vervolgens een bezoek aan de kathedraal van Leon gebracht. Wat een geweldig bouwwerk, de gotische bouwstijl, de beeldhouw kunst, het glas in lood, het koor en orgel etc. De kathedraal is in de 13e eeuw binnen 50 jaar gebouwd, je kunt het haast niet voorstellen hoe ze dat destijds voor elkaar hebben gekregen. Na het bezoek aan de kathedraal een rondje om het plein gemaakt en nog een drankje genomen. Vervolgens tegen 14.45 uur Leon weer uit gefietst, dit keer in 1 keer goed. Kort nadat we Leon uit waren werden we weer geconfronteerd met klimmetjes van 7%. Daar moesten we zeker weer aan wennen na twee dagen vlak fietsen. Het was inmiddels goed warm geworden, zeker 30 graden onder een strak blauwe hemel. Besloten nog even een tussenstop te doen op een typisch Frans terras met alleen maar mannen. Hier een lekkere koude sangria genuttigd. Vervolgens het laatste stukje gefietst. Na 72 km zat de rit er voor vandaag weer op. Nog even een oude hobbelige brug over fietsen en daarna een refugio vinden. We kwamen nu in een refugio terecht met een zeer christelijke inslag. De gastheer was een Hongaar en spreekt een beetje Nederlands. Bij ontvangst kregen we te horen dat we 20.00 uur nog naar de kerk konden en savonds konden deelnemen aan een discussie avond. Het feit dat we geen Spaans spreken hebben we bedankt, we hebben voor 10 euro p/p een 3 gangen pelgrims maaltijd genuttigd incl. een drankje. Je snapt niet dat het uit kan. Buiten op het terras nog een koffie gedronken daarna terug naar de refugio. Onze gastheer deed de poort om 22.00 uur op slot, met  andere woorden we moesten op tijd binnen zijn. Toen we de refugio binnen kwamen vertelde de gastheer dat we er een kamergenoot bij hadden gekregen. Een jonge meid uit Mongolie, zij was ook met de fiets, helaas sprak ze alleen Spaans dat maakte de communicatie wat lastig. Nog even een biertje en daarna naar bed. Hopelijk kunnen we deze nacht weer goed slapen. Frits is nl een luidruchtige snurker die iedereen op zaal wakker houdt. Het is nu 22.30 uur we gaan proberen te slapen.

1. Johannes:
    7 september 2017
    Wanneer plaats je nu eens een foto van die Ruud...
  2. Jan vd Koning:
    Hi mannen,
    Mooie fotos en mooi verhaal.
    Van die Pelgrims die jullie eten stelen(of heet dat meenemen met goedvinding) weer geen gvd's uit Johan's mond??
    Zou me heel erg meevallen,maar je wordt natuurlijk al een goede Pelgrim laten we maar zeggen.
    Johan Frits en Bart het beste en de laatste kilometers zullen ook wel gaan lukken.
    Veel succes.
  3. Berry:
    Hallo Hofrijders,
    Dat is niet hoffelijk om jullie voorraad mee te nemen, gij zult niet stelen, of geldt dat niet voor pelgrims.
    Mooie foto's, de klimmetjes zullen wel niet zo steil worden als gisteren in de Vuelta (25%) ;))
    Succes met de laatste meters.
  4. Joop Baars:
    7 september 2017
    Die 'dieven' hebben geweten dat jullie topsporters zijn. De kaas en de toetjes waren waarschijnlijk te vet om over de alcohol maar te zwijgen. Goed werk van die 'pelgrims'.