Dag 32

9 september 2017 - Palas De Rei, Spanje

Vanmorgen een beetje uitgeslapen (7.45 uur), het had vannacht geregend, een goede reden om niet vroeg op te staan. In de huiskamer van het hostel ontbijtje genuttigd, dit keer met een gebakken eitje.  Gelukkig was het droog en het voelde niet koud aan. We zaten dit keer 9.30 uur op de fiets. We zijn rustig van start gegaan, onderweg kwamen we de eerste borden tegen met Santiago als eind bestemming (142 km), dat voelt goed. Na 20 km fietsen in de plaats Saria een bakje koffie gedronken daarna weer verder gefietst. Onze Mongoolse vriendin fietste ook weer met ons op. Onderweg spetterde het een beetje, we hebben een keer moeten schuilen. Op een bepaald moment hoorde we een noodkreet, shit daar lag Frits in een greppel. Hij was zo druk aan het navigeren dat hij het oog op de weg verloor. Frits kwam met de schrik vrij, gelukkig niets aan de hand. Er werd geprobeerd nog snel een foto van het ongeval te maken maar de fiets werd door Frits snel geborgen (zie foto greppel, plaats van ongeval). We hebben onze tocht vervolgd, het was heuvelachtig, tussendoor mooie foto's geschoten van oa de bedding van een groot stuwmeer die nu grotendeels was droog gevallen. Tegen 13.00 uur kregen we weer trek en hebben we ivm de dreigende regen in een soort van bushokje gegeten. Na de lunch nog 20 km fietsen  en dan zouden we een klim van 12 km krijgen met percentages van 7 tot 9% naar een hoogte van 720 meter. Na de enorme steile klim van gister tot een hoogte van 1340 meter lagen we hier niet meer wakker van. Voordat we aan de klim begonnen hebben we in Porto Marin een pelgrim stempel gehaald, hiervoor moesten we nog even een steile klim nemen. Nadat we de stempel hadden gescoord zijn we aan de klim begonnen. De klim begon pittig maar nam na 4 km qua steilheid af. We reden door een bosrijk gebied waar recentelijk brand had gewoed. Je rook de brandlucht nog. Nog een km of 6 trappen en we waren boven. De Mongoolse vriendin kon het tempo wederom niet bijhouden,  zij was in geen velden of wegen meer te zien. Op het hoogste punt stond wederom een Santiago bord met nu een rest afstand van minder dan 100 km, 89 km om precies te zijn. Dat voelt goed aan na inmiddels dik 4 weken fietsen. Vanaf 9 augustus hebben we iedere dag gefietst, slechts 1 dag van 18 km de rest van de dagen gemiddeld 90 km. Dit memorabele moment hebben we op de foto vastgelegd en gevierd met een drankje. Daarna zijn we door gefietst met als einddoel Palas de Rei hier kwamen we om 18.15 aan. Een hostel hadden we snel gevonden. Met 72 km op de teller weer een prima dag. Inmiddels vanaf Giesbeek totaal bijna 2600 km gefietst.